Meet Magento 2019

Meet Magento 2019

Volop Magento inspiratie in het mooie Louwman Museum
26 april 2019 Door Patricia

Elk jaar is er speciaal voor de Nederlandse markt de kans om in contact te komen met Magento en alle Magento e-commerce ervaringen. Interesse en kennis delen staat bij Meet Magento voorop. Dit jaar vond Meet Magento plaats op 18 april in het mooie Louwman Museum in Den Haag!

We doen verslag van een aantal highlights van deze inspirerende dag:

Het publiek werd welkom geheten door gastheren en drijvende krachten achter Meet Magento 2019 Guido Jansen en Sander Mangel met een toelichting op het programma: een aantal interessante keynotes gelardeerd met sessies voor verschillende doelgroepen: business, development of gemengd.

Driving your Magento shop to the future

Na de aftrap was het de beurt aan Waldo Smeets van Adobe om uitgebreid in te gaan op de gezamenlijke innovaties, de ambities en de marktpositie van Adobe en Magento, bijna een jaar na de overname. Samen met Ray Bogman wordt stilgestaan bij de tools die, net als Magento, onderdeel uitmaken van de Adobe Experience Cloud en die webshop eigenaren ondersteunen in het bieden van de ultieme klantbeleving. Denk hierbij aan marketing, analytics en advertising tools. Voor een aantal webshop eigenaar wellicht nog wat overweldigend dit aanbod, de praktijkvoorbeelden spreken echter tot de verbeelding en zijn zeer inspiratief. Zo werd toegelicht hoe Bever Zwerfsport de offline en online beleving integreert. Koop je als klant een product in een van de fysieke winkels, dan wordt bij een online vervolgbezoek direct zichtbaar het aanbod (oftwel de weergave van de producten op de homepage)  hierop aangepast, ongeacht op welke device ingelogd wordt. Daarnaast werd er uitgebreid stilgestaan bij de PageBuilder, één van de paradefeatures in Magento 2.3, waarmee shop eigenaren aantrekkelijke en inspirerende (landings)pagina’s kunnen maken, zonder zonder tussenkomst van een developer. Tenslotte worden verschillende andere Adobe ecosystem integraties toegelicht, waarbij een van de opvallendste integraties de directe koppeling met ‘marketplaces’ zoals Google shopping en Amazon is.

Grip op jouw total cost of ownership en ROI met een SME

Ray Bogman neemt het stokje hierna over van Waldo met zijn vurige betoog om binnen iedere onderneming die zijn online shopping kanaal ten volste wil benutten een SME ‘on the premises’ te hebben. Een SME oftewel een ‘subject matter expert’ is de autoriteit op het totale e-commerce gebied binnen een organisatie, dus niet alleen specifieke Magento systeemkennis. Een SME stelt ook business requirements op en overziet alle elementen die van invloed zijn op de e-commerce strategie. Een must voor iedere e-commerce organisatie? Zeker, aldus Ray. Deze zaken goed op orde hebben is van invloed op de total cost of ownership en de ROI van je systeem. Ray presenteert ook de tools die je kunt gebruiken om in de ‘driver’s seat’ te blijven van jouw e-commerce business:

Denk bijvoorbeeld aan de MoSCoW-methode om prioriteiten te stellen in je ontwikkelproces. De eisen aan het resultaat van een project worden volgens deze methodiek ingedeeld naar must, should, could, would. Ook werd het voordeel van het gebruik van user stories genoemd als tool om requirements mee vorm te geven vanuit een gebruikersperspectief. Natuurlijk werden ook een aantal open deuren ingetrapt (wat ons betreft), te weten: Plan je migratie naar Magento 2 ruim op tijd, kies de juiste migratiebenadering (‘Do or Redo’) en tenslotte: leg het juiste fundament: zorg voor schaalbaarheid, geef de allerhoogste prio aan performance en veiligheid en review je capaciteit ieder kwartaal en zet deze af tegen de trend in jouw branche.

Fietsenwinkel.nl de migratie van Magento 1 naar Magento 2

Oscar Mannbro van fietsenwinkel.nl vervolgens gaf een kijkje in de keuken van de overgang van de Magento 1 shop naar het nieuwe Magento 2 platform, welke compleet inhouse ontwikkeld is.
Het bedrijf, met in Nederland alleen al ruim 500 medewerkers, is zowel aan de voorkant (online platform, 42 winkels, customer contact center) als aan de achterkant (aflevering, reparatie en onderhoud) gestart met een ingrijpende transformatie. Met de lancering van de compleet vernieuwde webshop is een flink eerste tip van deze sluier opgelicht.

De projectdoelstellingen waren divers en niet alleen technisch gedreven maar de migratie werd (uiteraard) ook aangegrepen als een opportunity om de klantbeleving en online shopping experience te optimaliseren. Zo kunnen klanten hun eigen fiets compleet samenstellen door middel van een ultra gebruiksvriendelijke wizard in plaats van het aankruisen van een oneindig aantal selectiemogelijkheden.

Natuurlijk waren er ook uitdagingen in dit project, zoals de verschillende integraties met externe systemen en de rebranding, waarover zeer laat in het project besloten werd. Interessant om de ambities, maar ook de uitdagingen, van fietsenwinkel.nl gepresenteerd te krijgen.

Magento Association

Meet Magento 2019 kleurde ook nog een beetje Cream Roze. Een afvaardiging van de Board of Directors van de Magento Association, waar Cream’s Danny Verkade deel van uitmaakt, lichtte tijdens een paneldiscussie de doelstellingen en ambities toe.

De Association heeft zich ten doel gesteld om binnen het Magento ecosystem een centraal coördinatiepunt te zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in het bijdragen aan en leren van Magento. De fundamenten worden hier nu voor gelegd en uitgebouwd. Door het bevorderen en ondersteunen van  projecten, community events, trainingen, opleidingen en online samenwerking wordt gewerkt aan een open, gezond en krachtig Magento ecosysteem dat ook toekomstbestendig is. We schreven er al eerder over.

Heb je na het lezen van deze highlights zin in meer Magento nieuws? Je hebt geluk! Volgende maand vindt Magento Imagine plaats. Hét wereldwijde Magento evenement waar meer dan 3000 deelnemers uit 50 verschillende landen zich onderdompelen in Magento. Ook daar zijn we vertegenwoordigd.

Wil je meer weten de ontwikkelingen die tijdens Meet Magento 2019 aan bod zijn gekomen of sparren over één van de onderwerpen? Neem dan contact met mij op.

Photocredits backgroundimage: Louwman Museum

Geschreven door Patricia

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Contact me

100 gratis e-commerce tips

Lees meer