Het voorkomen van verlaten winkelwagens

15 juni 2018 Door Matthijs

Het verminderen van het aantal mensen, die tijdens het afrekenen het bestel proces verlaten, is een van de meest effectieve manieren om het conversiepercentage van een webshop te verbeteren. Zodra een klant een artikel in de winkelwagen plaatst en naar de kassa gaat is er veel dat kan worden om de kans op uitval te verkleinen en het conversiepercentage te verbeteren.

Belemmeringen tijdens het afrekenen

Volgens het onderzoeksrapport van het Baymard Institute kunnen de belangrijkste belemmeringen voor het afronden van de bestelling zijn:

  • Een bezoeker wil niet voor verrassingen komen te staan. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren, doordat vooraf niet alle informatie wordt getoond, de verzendkosten en levertijd niet duidelijk zijn of doordat niet duidelijk is welke betaalmethoden worden aangeboden op de webshop.
  • Er kunnen te veel obstakels zijn om af te rekenen. Bijvoorbeeld het aantal velden die ingevuld dienen te worden of de verplichting om een account aan te maken voordat er afgerekend kan worden.
  • De kassa moet snel laden en niet resulteren in foutmeldingen.

Op basis van alle kennis en ervaring die we hebben opgedaan met het creëren en optimaliseren van webshops, weten we dat we door het implementeren van een eenvoudige technische wijziging deze punten op kunnen lossen. Door het afreken proces te vereenvoudigen en gebruikerservaring te verbeteren, zal het conversiepercentage aanzienlijk toenemen.

Obstakels wegnemen met de OneStepCheckout

Wij kiezen voor de webshops die wij realiseren voor de implementatie van de OneStepCheckout, omdat hiermee deze belemmeringen worden weggenomen:

  • Er zijn voor de bezoeker geen verrassingen. Alle betaalmethodes en verzendmethodes worden vooraf getoond en er is altijd een actueel overzicht van de bestelling en het totaalbedrag.
  • Geen obstakels voor de bezoeker, doordat een bezoeker niet eerst een account hoeft aan te maken en alleen de echt benodigde informatie voor het verwerken van de bestelling wordt uitgevraagd.
  • Door het gehele afreken proces op slechts één pagina te tonen wordt de kans op uitval geminimaliseerd en wordt het plaatsen van een bestelling eenvoudiger gemaakt, zeker ook op mobiele apparaten.

Wil je meer weten hoe het bestel proces geoptimaliseerd kan worden en het conversiepercentage verbeterd kan worden? Neem dan contact met mij op.

Geschreven door Matthijs

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Neem contact met mij op

Is jouw webwinkel klaar voor de AVG

Lees snel verder