Marketing in 6 seconden via de Vine app

12 augustus 2013 Door Danny

Vine is een mobile app waarmee je in zes seconden een video kan maken. Vine is een initiatief van Twitter. Maar hoe profileer je een bedrijfsaccount op Vine? Heel simpel, je moet ontzettend creatief zijn, toegankelijk en in een hele korte tijd zo duidelijk mogelijk je punt over brengen.  

Vine heeft over 13 miljoen+ gebruikers en daar maken veel bedrijven wereldwijd al gebruik van. General Electic is super creatief en denkt buiten “the box”. Zij maken korte video’s over grappige experimenten die je zelf thuis kan uitproberen. Ze houden het laagdrempelig, en eenvoudig. Daardoor hebben ze veel volgers gecreëerd die nu ook via de #’s video’s terug posten. In een mum van tijd hadden ze 35.000+ followers. Zij kiezen ervoor om geen mensen te volgen maar alleen als een zend kanaal aan de slag te gaan. Nu is het aan de fan’s om leuke 6 seconden video’s te maken naar hun toe met de hoop dat ze een revine krijgen. Een revine betekent dat je een video doorplaatst naar jouw volgers.

Doordat General Electric met leuke video’s komen dagen ze hun followers uit om ook aan de slag te gaan. Hieronder een revine van General Electric over hoe je met een ijsblokje een ijstorentje bouwt. Hou je revines relevant en plaatst ze alleen als ze ook communiceren hoe jij gezien wilt worden als merk.

Het leuke is dat mensen jouw post via hun volgers weer kunnen like’en, verspreiden en berichten achter kunnen laten. Zo maak je jouw bedrijf visueel en toegankelijk. Zoals deze video hieronder waar ze laten zien dat aardappelen een lamp kunnen laten branden.

Check al die likes en revines voor slechts 6 seconden! De laatste keer dat ik checkte was een tv reclame veeeeeel duurder voor 6 sec zendtijd. Hier bouw je een blijvende relatie met je volgers door creatief te blijven posten.

Claim je naam

Wees er vroeg bij en maak alvast een account aan met je bedrijfsnaam. Voor je het weet is het niet meer beschikbaar of nog erger posten mensen onder jouw naam rare video’s. Gebruik je logo als avatar voor herkenbaarheid.

Sommige bedrijven waren te laat en is het aan de account beheerder hoe jij gezien wordt. Zoals bij “Pixar Vines”. De vines zijn grappig en onschuldig, maar wel in slechte kwaliteit.

Een vine maken

Na het aanmaken van een account kan je aan de slag! Wanneer je op het scherm tikt zie je het groene balkje bovenaan het scherm vullen. Wanneer het groene balkje vol is zijn je seconden op en kan je hem bekijken en verspreiden. Je kan zelf bepalen of je slechts een tikje geeft waardoor je een snapshot maakt, of het langer ingedrukt houd en zo een video opneemt. Door snapshots te maken kan je hele leuke stop-motion video’s maken!

Waar ben jij te zien?

Kies de juiste categorie waar de video te vinden is. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevind en plaats elke video in de categorie die past bij de video. Je kan kiezen tussen; Comedy, Art & Experimental, Cats, Dogs, Family, Beauty & Fasion, Food, Health & Fitness, Nature, Music, News & Politics, Special FX, Sports, Urban en Weird.

Account beheren

Al jouw activiteiten en de likeability van je fan’s zijn eenvoudig te volgen binnen een account. Zo kan je reageren op video’s naar jezelf toe en video’s van fan’s revinen. Hoe minder mensen je zelf volgt hoe meer overzicht jezelf behoud. Ga ook opzoek naar de vines van concurrenten en kijk wat je daar goed en negatief aan vind.

Ga niet tegen een ander merk communiceren via vine. Focus alleen op de relatie tussen jezelf en je volgers. Maak dus geen negatieve video’s over andere merken. (Je hoeft maar 1 slechte opmerking te maken over een geliefd merk of muziek band zoals one direction en je hebt een haatgroep aan je account hangen.)

Val op

Laat je inspireren door andere vines en gebruik hun technieken om je eigen video’s zo creatief mogelijk te maken. Heb je eenmaal een actief account, communiceer dan de video’s via jouw andere social media kanalen en nodig mensen uit om mee te doen. Plaats een vine logo op je website of zet een facebook account op voor alle vines.

Converse denkt outside the box. Je hoeft eigenlijk maar 1 iemand zo gek te krijgen om mee te doen aan deze actie. Jij bent 1 paar converse schoenen kwijt. Maar hebt weer 42 likes. Of roep fans op zoals Fanta momenteel doet via facebook om challenges te voldoen.

Tips

Maak je een stop-motion? Teken dan eerst helemaal uit wat je gaat doen en bedenk of het haalbaar is binnen 6 sec. Zorg dat je alle elementen bij elkaar hebt en zet je mobiel vast. Bij een stop motion is het belangrijk dat je beeld niet schud of verplaatst. Ben je lang bezig met een stop-motion? Zorg dan dat je mobiel in de oplader zit en op stil staat. Een witte achtergrond is het makkelijkste, maar laat je vooral niet tegenhouden om eropuit te gaan. Er gaat veel tijd in zitten dus als je een fout maakt moet het opnieuw. Je kan namelijk niet terug om stukjes overnieuw te doen. Geluid kan ook alleen toegevoegd worden als je aan het opnemen bent. Ik denk echter wel dat er in de toekomst een optie komt zodat je achteraf muziek of een voice-over kan toevoegen.

Humor werkt erg goed en is een populaire categorie. Maar zorg wel dat het past bij jouw manier van communiceren.

Stilstaande producten zijn saai. Als je een product wilt laten zien kan je het beste als een gebruiksmoment neerzetten. Bijvoorbeeld: Schoenen die lopen, springen of op een skateboard wegrijden.

Video’s worden in een loop afgespeeld dus zorg dat je bericht prettig te bekijken is achterelkaar. Hou het spannend en neem iets op wat mensen meerdere keren terug willen zien.

Wanneer je werknemers laat posten via Vine communiceer dan duidelijk wat wel en niet gewenst is. Want vine video’s gaan heel snel viral. Bedenk ook wat je gaat doen als een video op de verkeerde manier wordt opgepakt of als er parodieën op worden gemaakt. Behouw de controle.

Heb jij nog meer tips voor de makers van de App?

Werken met de #hashtags

Wanneer je een # gebruikt bij een video kunnen mensen jouw vinden binnen die interesse groep. Lift mee op andermans succes. Crue maar heel simpel. Heb jij een product die echt populair is of de potentie heeft om een hype te worden… Gebruik je video’s met een #merk of #naammagazine waar je graag in de doelgroep wilt behoren. Zo wordt je misschien opgepikt door die doelgroep, bloggers of door mensen die werken bij dat blad. Bekijk de trending tags en kijk of je daar een video voor kan maken.

Hieronder heeft Elaine een vine gemaakt waar ze de lancering van een website aankondigt. “Goodmorning everyone! The EBTM website is live, check it out!” Zo zet je jouw werknemers aan het werk om jullie producten of service te promoten. Nodig ze bijvoorbeeld uit om een leuke video te maken met de #jouwbedrijf waarmee ze iets kunnen winnen. Als het een leuke video is revine je het met je eigen account. Communiceer ook de winnaar op vine. Zo behoud je die doelgroep op één kanaal.

Download de app, experimenteer en ga zelf aan de slag. Dat is het beste advies wat ik je kan geven. Maar wil je toch weten of ook jij op een creatieve manier op kan vallen. Laat dan hieronder een reactie achter. Dan kunnen we samen vast wel iets leuks verzinnen voor je eerste Vine.

Geschreven door Danny

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Neem contact met mij op

100 gratis e-commerce tips

Lees snel verder