Digital Ideas

Digital Ideas

19 april 2013 Door Danny

Digital ideas was een inspirerende dag georganiseerd door Tam Tam Talks voor vele online professionals en eigen klanten. Er kwamen vele onderwerpen aan bod die een rol zullen spelen in de toekomst van online.

Sprekers:

De highlights en leer momenten van de presentaties:

Niet altijd de mooiste websites zijn degene met de hoogste conversie. Hij vindt het daarom erg belangrijk dat je investeert in experimenten zoals A | B testing*. Door jouw bezoekers te testen krijg je uiteindelijk de meest rendabele website. De investering die je uitgeeft aan usabilty zal zich in termijnen vanzelf terug verdienen. Je loopt geld mis als je geen data bijhoud en evalueert!

Data is belangrijk en het is overal uit te halen, zoekmachines, social media, pc of mac gebruikers. Je kan makkelijker profileren door de achtergrond en instellingen van je gebruikers. Gebruik data die er al is in de wereld. “Your entire life is online…”

[Bekijk de video]

Bepaal hoe je jouw doelstellingen wilt gaan bereiken. Gaat het om omzet, transactie, bezoekers, abonnement, een download, donatie of iets anders? Op je site kan je daarna een conversie tunnel ontwikkelen. Een logische route voor de bezoeker om zo snel mogelijk die doelstelling waar te maken. Er moeten uiteraard zo veel mogelijk mensen door naar de eindstap.

Nike is hier heel effectief in geweest. Door de Nike-band te ontwikkelen creëerde ze zowel een hechte community onder sporters als een uitstekende manier om informatie te vergaren over hun doelgroep en consumenten. Deze campagne stuurt alle sportfanaten naar de juiste kanalen.

Create your own product pagina’s werken goed om te zien waar de markt naartoe gaat. Veel autofabrikanten maken tegenwoordig dit soort interactieve product pagina’s om te zien welke kleuren het vaakst gebruikt worden, velgen, bodykit. Zo geef je de consument een leuk speel element maar tegelijkertijd analyseer je waar de markt naartoe gaat.

– ” A | B testing = Een bezoeker de call to action knop in het groen laten zien en de andere in bijvoorbeeld blauw. Daarna meet je de doorklik ratio en hoeveel bestellingen / aanmeldingen beide knoppen geven. Zo bepaal je welke positie of welke opzet van een website beter werkt voor jouw product of dienst.”

Begin je een nieuwe website of applicatie voor het bedrijf?

Waarom moet je intern alles zo moeilijk maken. Wil je ook nog eens alles tegelijk ontwikkelen? Er worden vaak tientallen platformen ontwikkeld, maar zijn die allemaal wel nodig? Zo ben je maanden en soms wel jaren verder en word je portemonnee alsmaar lichter. Hoe kan het nou dat Apple en Google het wel lukt.. Begin niet zomaar oplossingen te ontwikkelen voor je personeel die zij misschien zelf niet nodig vinden of zullen gebruiken. Vraag het je eigen mensen. Anders ben je jaren bezig. Inventariseer de taken, wensen, welke informatie heb je nodig, waar zitten je werknemers vaak op en wat voor tools gebruiken ze momenteel veel?

Een voorbeeld is het boeken van uren. Hiervoor kan een heel ingewikkeld en complex systeem voor worden ontwikkeld maar dit hoeft niet. Wanneer je dit koppelt aan de agenda’s op de werktelefoons kunnen zij met push berichten vragen of ze die afspraak willen boeken of niet. De informatie wordt dan met behulp van de app direct vanuit je agenda geplaatst in het boekings systeem.

Breng eerst een traject in kaart voordat je er aan begint. Teken het uit en doe het samen. Spendeer tijd aan wireframes tijdens het ontwikkel proces. Het is essentieel om je werknemers erbij te betrekken.

Marketing voor de toekomst

Het PTT handboek is even dik als de dikke vanDalen. Tot in het uiterste detail wordt er besproken hoe het logo wel en niet gebruikt mag worden. De toekomst is echter om een logo vloeibaar te maken. Wat verstaan wij onder vloeibaar?

Of ook wel creatief met je merk/logo omgaan. Bedrijven zoals Google, Hema, Aol en MTV zijn hier over de jaren heen uitstekend in geslaagd. De hele ervaring telt dus trek het door. Zij hebben geluisterd naar hun consumenten en gaan mee in de verwachtingen van de klanten zonder identiteit te verliezen. Trek je design tot in de winkel. Zoals bij Starbucks en Magnum, zei vertalen hun logo en product tot in winkel. Door de hele ervaring van het merk zijn mensen bereid om meer te betalen voor jouw product en dienst of zelfs om ervoor in de rij te staan.

Merken worden tegenwoordig platforms waar groepen zich verzamelen en vinden die dezelfde passies hebben. Zoals de Nike running community. Zij combineren de ervaring van het merk en de producten met het leven van de consumenten. Maak een effectief en creatief design waar mensen zich graag bij aan willen sluiten. Dan zullen zij het vanzelf delen in hun netwerk.

– “Zelf ben ik van mening dat je dit niet kan doen bij elk merk. Pas bij populaire en merken die zich hebben gestabiliseerd als marktleider kunnen hiermee wegkomen. Zonder herkenbaarheid en een ijzersterk product beleving zou dit niet werken… ”

Je denkt te zien wat je ziet maar je ziet het niet..

HUH?!? Ja, ja dit gaat over de associaties van mensen en wat hersenen registeren en linken. Verschillende mensen denken op verschillende manieren. Als iemand STOEL zegt, dan zien sommige het woord en andere een plaatje van het object in hun hoofd. De een is visueel ingesteld en de ander tekstueel. Daarom moet je presentaties geven die passen bij jouw klanten. Als je een project moet presenteren voor een technische partij dan heeft het geen zin om een hele visuele presentatie te geven.

Wat je ogen zien en wat je hersenen zien kan erg verschillen. Door bepaalde vormen kunnen andere associaties opgewekt worden omdat je hersenen deze objecten koppelen aan emoties. Dit worden spiegelneuronen genoemd. Zoals bij auto’s kan de voorkant een emotie uitstralen.

Emoties zijn een sterke drijvende factor bij het aankoop proces van de consument. Kleuren en geluiden roepen ook associaties op. Mannen registreren vrouwen stemmen slechter omdat zij dit koppelen met muziek. Dus komt soms het begin van een gesprek niet helemaal binnen. Vrouwen zien andere vrouwen het liefst in kleren met een zachte of neutrale kleur dan bijvoorbeeld rood. Rood wekt bij vrouwen agressiviteit en stralen dominantie uit. Bij mannen komt een rode jurk juist over als uitnodigend over. Kleuren kunnen anders geregistreerd worden door je onbewust zijn binnen je hersenen omdat ze dat denken te zien.

Mobiel wordt de afstandsbediening van ons leven

Er zijn te veel devices. Die we niet allemaal in combinatie kunnen gebruiken. Mobile moeten we anders in gaan zetten. Devices vervangen tegenwoordig al fysieke producten. De rekenmachine is tegenwoordig een app op je mobiel. Betalen zal in de toekomst gedaan worden met je mobiel. Schermen gaan aangeven wat in de toekomst gaat en moet gebeurd. Zoals microsoft naar de toekomst kijkt:

[Toekomst visie van microsoft. ]

De verwachting is dat het leven zal bestaan uit dommen schermen. Of ook wel blanco schermen waar je zelf de content naartoe kan schuiven of swipen. Domme flexibele schermen met slimme content.

Philips brachten slimmen lampen op de wereld waardoor ze het contact moment met de mensen in de winkel weg haalde. Maar ze kregen er veel voor terug. Want doordat je de lampen bediend met je mobiel ben je dagelijks bezig met hun merk. Dus een van de laatste gebruiksmomenten van de dag is met Philips om de lampen uit te doen voordat je gaat slapen.

Social media = een middelbare school

Japie sprak over zijn generatie. Wat op social media gebied nu werkt zal over 20 jaar niet meer werken voor de toekomst. Mensen die nu boven de 30 zijn zitten op Facebook. Maar de jeugd van tegenwoordig ziet dit platform als un-cool omdat hun ouders erop zitten. Wij zijn de CD generatie. Net geboren voor de introductie van de CD maar wel de voorganger ervan kennen… het cassette bandje.

[Wij zijn de CD generatie, Childeren of the 90’s volgens Internet Explorer 10]

Gedraag je zoals je op de middelbare school eigenlijk had moeten gedragen om leuk gevonden te worden. Ben je een nerd en bouw je robots? Leg dan niet uit hoe al die motherboards werken maar leg uit waarom jouw robot hun leven kan verbeteren.

Blijf dicht bij jezelf maar maak het leuk en interessant voor je volgers om naar je te luisteren. Zo begin je een gesprek en zorg je dat zij jouw ambassadeurs worden. Hou het laagdrempelig en stel je open naar je volgers.

– “Ik moet eerlijk bekennen dat ik vele visies over social media al heb gehoord maar deze interpretatie van social media nog niet! Een duidelijk komieke manier van duidelijk maken dat je dicht bij jezelf moet blijven.”

– “Het was een uitermate leuke en geslaagde dag vol met ideeën voor de toekomst. Prachtig om andere visies te horen over veelbesproken onderwerpen. Zo ga je nog eens anders naar online projecten kijken. Kijk eens vooruit in de toekomst en ontwikkel een website die gepast zou zijn voor jouw doelgroep, +5 jaar. Spreek jouw doelgroep aan op een onbewust of bewust niveau die aansluit bij jezelf. De merkbeleving stopt niet online, dus trek het door naar je volledige product/dienst of service verlening. Make them love you and they will share their enthusiasm with the world. Gebruik informatie die al beschikbaar is over jouw bezoekers en blijf testen! Bedankt voor de uitnodiging, en complimenten aan alle sprekers!”

Geschreven door Danny

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Contact me

100 gratis e-commerce tips

Lees meer