You’ve got 50 milliseconds to impress me!

You’ve got 50 milliseconds to impress me!

28 maart 2013 Door Danny

Bezoekers beoordelen een website binnen 50 milliseconden, “first Impressions” maken of kraken jouw webshop. Ongelofelijk, maar waar. Webdesigners hebben ongeveer 50 milliseconden om een ​​goede eerste indruk te maken. Het blijvend effect van de eerste indruk is bekend voor psychologen als het ‘hallo-effect’. Dus wat doen de grote merken zoals Bol, de Bijenkorf en V&D om het “Hallo effect” te creëren? Wij laten je de positieve aspecten zien van hun eerste indruk.

We weten al dat mannen en vrouwen op een verschillende manier zoeken net als mensen van verschillende leeftijden, interesse, levensstijl en inkomensniveau.  Dus in de werkelijkheid, is jouw website niet aantrekkelijk voor alle doelgroepen. Als je product(en) een brede klantenbasis bereikt dan moet jouw site dit ook uitstralen. Maar als je klantenbestand klein is (bijvoorbeeld bij het verkopen van niche producten zoals bollen textielgaren) dan moet je de site volledig aanpassen aan de gebruiker.

Voordat je een gehaaste beslissing neemt over een re-design van je webshop, neem dan even de tijd om te controleren wat jouw klanten willen zien. Wat vinden ze prettig? Wat vinden ze leuk? Waar houden ze niet van? Denk er over na om eerst een usability & design optimalisatie traject aan te gaan met een ervaren partij.

Dus ik hoor je denken, waar blijven die positieve voorbeelden? Waarom werken de eerste indrukken van Bol, de Bijenkorf en V&D zo goed bij het grote publiek? Nou hier komen ze aan…

Bron: Bol.com

Bol.com gebruikt een overzichtelijke blokformatie die gemakkelijk en gebruiksvriendelijk oogt. Het is clean met mooie witruimtes en duidelijke bekaderingen tussen communicatie. Daarnaast hebben ze een like-ability factor door Billy de bol.

1 Herkenning en persoonlijk. Zij hebben de merknaam Bol niet alleen een beleving gemaakt maar ook een identiteit gegeven.

2 Het logo is prominent aanwezig. Het staat los van de rest met genoeg wit ruimte eromheen zodat het niet in conflict komt met andere communicatie. Het is een duidelijk en simpel logo die mentaal blijft hangen.

3 De USP’s zijn duidelijk zichtbaar. Je wordt gelijk herinnerd waarom je bij Bol iets zou moeten bestellen en niet verder hoeft te zoeken. Shoppers moeten je vertrouwen en zich aan je willen verbinden.

4 Huisstijl die past bij een groot publiek. De kleuren die gebruikt worden zijn aantrekkelijk voor een groot publiek. Blauw en groen zijn positieve kleuren. Daarnaast is oranje een conversie verhogende kleur voor “call to action” buttons.

5 Logische locatie voor het winkelmandje. Rechts bovenin is een erkende plek om het mandje te plaatsen. Het ziet eruit als een button waardoor de impressie wordt gegeven dat erop geklikt kan worden. Het is net een andere kleur als de andere actie knoppen. Het is een herkenbaar icoon van een winkelkarretje. Je krijgt gelijk feedback over de inhoud van je mandje.

6 Overzichtelijke hoofdnavigatie. Het zijn duidelijke termen die gelijk uitleggen wat ze verkopen. Het eerste icoon is universeel voor terug gaan naar de home pagina.

7 Mensen houden van sale. Door een aparte categorie te maken voor aanbiedingen spreek je mensen aan met een gelimiteerd budget.

8 Elke doelgroep heeft een psychologisch bestedingsbudget. Bij bol ligt deze grens blijkbaar bij 20 euro. Hierdoor geef je mensen een extra stimulans om minimaal tot dat bedrag te bestellen.

9 Duidelijke call to action. Communiceer naar je bezoekers wat er gebeurt als je ergens op klikt. Online shoppers willen verteld worden wat ze moeten doen.

10 Deze generatie is sociaal. De integratie van social media is tegenwoordig erg belangrijk omdat dit een goedkoop marketing kanaal is. Het is hier aanwezig maar niet uitnodigend genoeg. Verder naar beneden is dit beter. Maar helaas zit dit “below the fold”. Je moet er voor scrollen.

11 Pressure! Als er ergens een tijdslimiet aan wordt gebonden geeft het mensen een gevoel van druk om iets impulsief aan te schaffen.

12 Kort en duidelijk. Teksten op banners moeten simpel, duidelijk, prettig leesbaar en converterend zijn. Banners moeten aansporen tot actie. Geef daarom alleen de essentiële informatie. Het visuele aspect speelt hiervoor een grote rol. Mooie banners stralen professionaliteit uit.

Bron: De Bijenkorf.nl

De Bijenkorf heeft heel duidelijk een luxe uitstraling wat past bij hun fysieke winkel. Dit is te merken aan de modieuze afbeeldingen, typografie en simpliciteit. De webshop moet het zelfde gevoel overbrengen als de winkel.

1 Clean logo. Duidelijk en bekend beeldmerk met een icoon die goed gebruikt kan worden in de communicatie. Het logo staat vrij waardoor het de juiste aandacht krijgt.

2 Huiskleuren. Zijn rustig en clean. Zowel een conversie verhogende oranje kleur als grijs tinten.

3 Identiteit. Door een persoonlijke winkeltas te maken straal je uit dat het shoppen een echte winkel ervaring is. Met een persoonlijk logo op de tas creëer je identiteit en herkenbaarheid.

4 Essentie. Zij hebben hun sterke punten naar voren gebracht. Namelijk dat ze trend watchers zijn. Nieuwe collectie is voor die groep essentieel. De laatste mode en woon trends.

5 Typografie. Met typografie straal je een emotie uit. Net als met beelden kan je met een flow van een lettertype een gevoel overbrengen. Dus zonder de tekst te lezen moet hetzelfde al gelijk bekend zijn.

6 ­Design flow. Door de achtergrond door te laten vloeien over de gebruikelijke design ruimte in het midden geeft het een ruimtelijke uitstraling. Ze leggen volledig de focus op een onderwerp. Dit brengt hun artistieke kant en gevoel voor design en mode naar voren.

7 De Unique Selling Points zijn duidelijk zichtbaar maar niet over duidelijk. Hier hebben ze waarschijnlijk een bewuste keuze gemaakt om het design niet te veel te beïnvloeden.

8 Korte koppen. Korte headlines zijn mooier en meer is er ook niet nodig. In één oog opslag ziet de bezoeker wat je daar kan doen.

9 Afbeeldingen die passen bij je doelgroep. Naast dat ze prachtige typografie hebben gebruikt hebben ze visuals gebruikt die passen bij een breed publiek. Door verschillende kinderen te gebruiken met uitstraling en emotie die bij het merk past. Uiteraard shoppen kinderen niet online maar is het meer gericht op het familie ideaal beeld van de shoppers. Mensen gaan je sympathiek vinden door overeenkomsten. Dus laat beelden zien die je doelgroep inspireert of zichzelf er in herkent.

10 Call to action links naar andere pagina’s en knoppen zijn duidelijk geïdentificeerd. Ze staan genoeg af van de normale tekst. Met zowel teksten die aangeven wat je moet doen als uitleggende teksten.

11 Social media. De Bijenkorf heeft een erg actieve community op facebook. Ze adverteren er, hebben er spelletjes en fan pagina’s. Dit is hun belangrijkste kanaal waar ze hun online marketing op richten. In plaatst van alle social media kanalen te communiceren thunnelen (een grote groep bezoekers door laten stromen naar één kanaal) ze je naar één platform. Ook al zijn ze ook actief op andere kanalen. Focus op je eigen kracht.

Bron: VD.nl

1 Logo groot en duidelijk. Net zoals de vorige twee voorbeelden begin je vast een patroon te zien. Het logo in de linker bovenhoek. Sterke contouren en met genoeg witruimte eromheen.

2 Sterk contrast. V&D gebruikt geen huistijl kleuren maar laat hun producten in de spotlight staan. Dit hebben ze gedaan door de webshop in te blenden met de achtergrond. Ze gebruiken zwart en grijs tinten. Door witte letters te gebruiken op een zwarte achtergrond is de leesbaarheid optimaal. De navigatie namen zijn kort en duidelijk.

3 Identiteit. Ze hebben een winkeltas gemaakt als winkelmandje icoon. Net als de webshop van de Bijenkorf hebben zij een fysieke winkel. Daarom koppelen ze de fysieke shop ervaring door naar het webshoppen. Zij gebruiken niet hun logo maar de beelden die ze gebruiken in hun andere marketing communicatie. Zo versterk je die campagne en creëer je (onbewust) herkenbaarheid.

4 Extra klantenservice. Door het kenbaar te maken dat producten te vinden zijn op meer dan alleen een algemene zoeknaam geeft dit aan dat ze verder gaan dan de meeste webshops. De zoekbalk staat op een algemeen bekende locatie en is groot genoeg om te vinden. Het invul veld is grijs getint waardoor het herkenbaar is voor webshoppers dat ze daar iets in kunnen vullen. Ze hebben “eye catchers” in de tekst een andere kleur gegeven om nog meer op te vallen.

5 Upselling. V&D geeft hier de mogelijkheid om nog een service te verkopen.

6 Geen verborgen kosten. Ze geven de webshopper gelijk feedback van het aantal artikelen in het mandje en voor welk bedrag.

7 Ga mee met de trends. V&D past zijn uitstraling aan bij de producten en mode richting. Dit voorjaar zullen pastel kleuren en blauw/groen tinten in zijn. Daarom gebruiken ze de kleuren van de toekomst.

8  Geen poespas. Gewoon zeggen wat je wilt zeggen. Ook al is dat een goedkope schreeuw naar aandacht voor een uitverkoop.

9. Opsomming. Door enkele titels onder elkaar te zetten op deze manier geeft het aan dat ze bloggen over het een en ander. Dus niet alleen verkopen maar ook willen adviseren.

10. Folder. Zij hebben heel slim de voorkant gebruikt van de huidige folder. Dus als je dit in een oog opslag ziet herken je de afbeelding. (Omdat die pas geleden ook in jouw brievenbus lag)

11. Afbeeldingen die passen bij je doelgroep. Deze afbeelding straalt de gewone actieve man uit. Hij kijkt je direct aan waardoor je onbewust een connectie legt. Mensen kijken graag naar mensen. Deze afbeelding trekt je aandacht. Het is een gewone situatie die iedereen wel een keer meemaakt. Dus heb je gelijk een overeenkomst.

12. Logo’s vertellen een verhaal. Iconen en logo’s kunnen al meer vertellen dan dat je in één zin zou kunnen zeggen. Omdat iedereen al een associatie heeft met dat logo. Hiermee geef je snel aan dat je sociaal en betrouwbaar bent.

Eerste impressies zijn natuurlijk een super korte indruk en laten mensen binnen enkele seconden al een oordeel ontwikkelen. Dit kunnen we nou eenmaal niet tegen houden…maar wel beïnvloeden! Bewust en onbewust. Een webshopper zal uiteraard niet zo gedetailleerd iets opvatten zoals hierboven beschreven. Maar een algemene indruk hebben van een site en in een split seconden beoordelen of ze hier zullen vinden waar naar ze op zoek zijn. Op terug klikken of doorgaan, “that is the question”.

Hopelijk was dit artikel inspirerend en kan je er zelf mee aan de slag. Hulp nodig bij het realiseren van jouw optimale eerste impressie? Wij helpen je graag op weg.

Geschreven door Danny

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Contact me

100 gratis e-commerce tips

Lees meer