Conversie vanaf de Shopping Cart

Conversie vanaf de Shopping Cart

1 oktober 2012 Door Danny

De weg naar betalen binnen een webshop is vaak een struikelblok voor klanten. Er zijn meerdere aandachtspunten waar je rekening mee moet houden. Het is zonde om deze klanten in dit stadium te verliezen. Wat zijn dan die punten en waarom verlaten gebruikers het betaalproces?

#1 Te veel invulvelden!

Mensen hebben een hekel aan veel informatie invullen, waar ze niet van begrijpen wat je ermee gaat doen. Als een proces te lang lijkt, hebben veel mensen er al geen zin meer in en zoeken liever verder.

Tip!  Houdt de benodigde informatie beperkt. Vraag geen irrelevante informatie. Markeer belangrijke velden met een *.  Als je informatie van klanten wilt hebben wat niet vanzelfsprekend is geef  dan aan waarom onder bijvoorbeeld een “i” icoon.

#2 Error!

Consumenten hebben een korte tolerantie voor shopping carts die te laat aangeven dat er iets onjuist is ingevuld. Het klinkt van bekend wanneer alles is ingevuld, de knop “volgende stap” al is ingedrukt en alle ingevulde informatie is verdwenen, omdat iets onjuist was ingevuld of niet aangevinkt was. Dat zorgt voor irritatie.

Tip! Geef duidelijk aan waar het aan ligt met bijvoorbeeld een ander kleur achter de invulvelden. Wat vooral belangrijk is, laat de ingevulde informatie staan. Gaat het nog een keer fout? Geef dan met een korte tekst aan wat er fout gaat. Of geef een voorbeeld van hoe het hoort. Geboortedatum: 04-07-1987 OF 04/07/1987

(zie voorbeeld – bron: digitalshop.be) 

 

#3 Onduidelijke navigatie

De vervolg stappen moeten duidelijk zijn. Navigerende knoppen zijn erg belangrijk voor de verloop van het bestelproces. Wanneer een consument moet zoeken voor een “bestel”, “winkel verder”, “bewaar mijn winkelmandje”, “mail mijn winkelmandje”, “her-bereken mijn subtotaal” of “verwijder product” knop verlaten ze snel het winkelmandje volledig.

Tip! Zorg voor navigatie knoppen die de flow van het proces stimuleren. Dit betekend dat knoppen op de juiste plaats moeten staan waar consumenten het verwachten. Gebruik hiervoor kleuren die conversie verhogend zijn. Oranje – blauw – groen. En voor delete of terug knoppen rood en grijs. Door knoppen staan meestal rechtsonder en terug knoppen linksonder.

(zie voorbeeld – bron: justsnowboard.nl) 

#4 Verborgen kosten

Er zijn kosten die verschillen per webwinkel. Denk aan de bezorgdienst, de verpakkosten, administratie kosten, BTW of andere verborgen kosten. Soms zijn de extra kosten een te hoog bedrag voor een consument. Hierdoor kunnen ze besluiten om het niet aan te schaffen, op te komen halen of uiteraard ergens anders te halen. Maar zijn de kosten wel het probleem? Is het niet de  teleurstelling van een lange tijd researchen en uitzoeken? Je legt een product in je winkel mandje als je akkoord gaat met die prijs. Maar als het totaal opeens veel hogen te blijken dan je in eerste intentie dacht slaat de twijfel toe. Meestal ligt de conversie bounce bij goedkope en zware producten. (Te hoge leverings kosten in vergelijking met de productkosten)

Tip! Laat de bezorgkosten al tijdens het winkelen zien. Dit kan door een uitklap menu en een subtotaal te laten zien bij het winkelmandje icoon rechtsboven in je webwinkel. Wanneer je bij een x bedrag geen verzendkosten hoeft te betalen vermeld dit dan. Dit stimuleert mensen om er toch iets bij te nemen om tot dat aantal te komen. Daarnaast hebben webwinkels die geen bezorgkosten rekenen een voorsprong. Communiceer dit dan ook als een USP op je home pagina.

(zie voorbeeld – bron: bruna.nl)

#5 Vergelijken

Nederlanders zijn koopjesjagers. De meeste online shoppers browsen een eind weg naar hetzelfde product, maar dan net iets goedkoper. Ze zetten het al in hun winkelmandje en leggen dan de aanbieders naast elkaar.

Tip! Ben je niet de goedkoopste, wees dan sterk op andere gebieden. Zorg dat het een meerwaarde is om bij jou te bestellen. Een actieve klantenservice, een chat functie op je webshop of een mooi verpakt pakketje versturen met gepersonaliseerd kaartje. Zorg dat je retourvoorwaarden breed zijn, je aangesloten bent bij webkeurmerken en meerdere betaal methodes aanbied. 

(zie voorbeeld – bron: beslist.nl)

#6 Winkelmandje delen

Er zijn veel uitlopende trends hoe je jou producten kan laten delen met het netwerk van je consumenten. Je kan bijvoorbeeld een functie gebruiken om een product te delen op Facebook. Zorg dan wel dat je Open Graph settings goed zijn ingesteld. Een winkelmandje kan verstuurd worden via mail naar een vriend/vriendin met een berichtje van de shopper. Maar kijk uit, laat mensen niet de vrije loop met teksten. Gebruik standaard een bericht die mensen kunnen gebruiken. Daarnaast moet de afzender duidelijk zijn.

Tip! Wanneer je Facebook wilt gebruiken, zorg dan voor een “personal touch”. Zorg dat je de items in het winkelmandje als plaatje gebruikt met een door jou geschreven tekst. “Net een prachtig exemplaar gevonden bij de comicstore.nl, Walking Dead edition 4. Check mijn favoriete collectie! ”.

(zie voorbeeld – bron: partykostuums.nl)

#7 Onverwachte lange levertijd

Consumenten klikken een winkelmandje weg wanneer er vermeld staat dat producten een lange levertijd hebben. Bol.com gaat hier bijvoorbeeld netjes mee om. Zij geven mensen de mogelijkheid om de producten toegestuurd te krijgen in volgorde van beschikbaarheid of als een geheel.

Tip! Geef mensen een optie om op de hoogte te blijven over de levertijd van een product. Zorg uiteraard dat de levertijden goed gecommuniceerd worden op de product pagina om miscommunicatie te vermeiden. Laat nooit een bestelling doorgaan terwijl het product niet meer leverbaar is.

(zie voorbeeld – bron: stripweb.be)

#8 Betaalmethodes

Sommige consumenten doen graag alleen aankopen met een CreditCard of PayPal omdat hun bestelling dan verzekerd is na hun aankoop. Biedt deze mogelijkheid ook aan. Daarnaast zijn er vele andere manieren, waaronder uiteraard Ideal, Giftcards, Afterpay en Acceptgiro. Let er bij op de voor elk land een eigen set aan betaalmogelijkheden nodig heeft.

(zie voorbeeld – bron: kleertjes.com)

#9 Lage drempel

Omdat mensen niet fysiek in een winkel staan met spullen in hun hand is de drempel laag om het toch maar niet te doen. Waar mensen meestal geen zin in hebben, is het terug leggen van de spullen bij een lange wachtrij. Daarnaast zie je bij een winkelmandje al de totaalprijs. Wanneer mensen bij een fysieke kassa staan en de prijs bij de kassa zien stijgen, voelen ze zich bezwaard om te vragen om iets terug te leggen, omdat het te duur is. Het is mens eigen om niet graag aan te geven waar je zwakte punten liggen, zoals bijvoorbeeld in je portemonnee of bestedingsbudget.

Tip! Geef mensen een rede om toch in de “wachtrij” te blijven staan. Dit kan met een kortingscode – nieuwe klant korting. Veel webwinkels verspreiden zelf hun kortingscodes over verschillende kortingssites. Hierdoor geeft het mensen een gevoel van een koopje “bargain”.Hierdoor zullen veel mensen toch bij jou bestellen i.p.v. doorzoeken naar een goedkopere concurrent.

#10 Zo veel opties!

Zorg voor een duidelijk en overzichtelijk winkelmandje. Wanneer je veel opties moet aangeven moet het duidelijk zijn bij het betaalproces waar je voor betaald.

Tip! Som de extra opties op die bij een product horen onder elkaar. Geef daarna aan wat het totaal product is voor dat voorwerp. (zie voorbeeld – bron: slaaplekkerzacht.nl)

Hopelijk zaten er wat leuke tips en nieuwe inspiratie voor je tussen, in ieder geval… bedankt voor het lezen! Meer weten over hoe je jouw website of webwinkel kan optimaliseren? Klik dan hier.

Geschreven door Danny

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Contact me

100 gratis e-commerce tips

Lees meer